ره آورد نور

این وبلاگ با هدف ترویج و تبیین فرهنگ ناب اسلامی شکل گرفته است.

ره آورد نور

این وبلاگ با هدف ترویج و تبیین فرهنگ ناب اسلامی شکل گرفته است.

فاطمه (س) مبلغ دین و پاسخگوی مردم

فاطمه (س) مبلغ دین و پاسخگوی مردم

در عظمت مقام فاطمه(س) کسی شک ندارد. آن بانوی بزرگ محبوب آخرین پیامبر خدا(ص) بود. ابن عباس از پیامبر اکرم(ص) نقل مى‏کند که فرمودند: دخترم فاطمه سیده‏ ى زنان عالم است، از اول عالم تا آخر عالم، او پاره‏ى تن من، نور چشم من، میوه و ثمره‏ى قلب من، و او همان روحى است که در وجود من است. او حورى در قالب انسان است که وقتى در محراب عبادت در پیشگاه رب خود مى‏ایستد، نور او براى ملائکه‏ى آسمان‏ها مانند ستارگان براى اهل زمین، پرتو افشانى مى‏کند، در این هنگام خداوند عزوجل خطاب به ملائکه مى‏گوید: اى ملائکه‏ى من! به بنده و کنیز من فاطمه که سیده‏ى بندگان و کنیزان من است بنگرید که در پیشگاه من به عبادت ایستاده، تمام ارکان وجودش از خوف من به لرزه افتاده، و با حضور قلب کامل به عبادت من روى آورده، من شما را شاهد مى‏گیرم که شیعیان و پیروان او را از آتش جهنم ایمن گردانیدم. (علامه مجلسی، بحار الأنوار43/ ‏172)

فاطمه‏ى زهرا(س) با این مقام و عظمت معنوی از وظایف علمی و تبلیغی خویش هرگز غافل نشد. او به علم و دانش بسیار اهمیت می­داد و همواره در پی کسب علم و دانش، و نیز ترویج علم الهی خود بود. فاطمه(س) سخنان پیامبر اکرم(ص) را مى‏نوشت و با حساسیت از آنها حفاظت مى‏کرد. برای نمونه به خبری در این مورد توجه کنید:

 روزى یکى از شیفتگان رسول خدا(ص) از آن بانوی دانشمند روایتى از پیامبر اکرم(ص) درخواست کرد. فاطمه(س) رو به خدمتکار خود کرد و فرمود: یا جاریه! هات تلک الحریره.

 اى کنیز! آن روایت را که در پارچه حریرى بسته بودم، بیاور. اندکى بعد او آمد و از یافتن آن اظهار نومیدى کرد. حضرت با ناراحتى فرمود:

 «وَیْحَک! اُطْلُبیها فَإنَّها تَعدِلُ عِنْدى حَسناً و حُسیناً»؛ واى بر تو، جستجو کن و آن را بیاب؛ زیرا ارزش این حدیث نزد من برابر با ارزش معنوى حسن و حسین است!! (نوری، مستدرک الوسائل‏12/ 81)

 

 خوب در این کلام حضرت دقت کنیم! کدام مادر است که نوشته­ی یک حدیث را معادل جان دو پسر خود بداند؟ او کلام پدر را حفظ بود و فقط می­خواست به خواهان کلام نبوی سند ارائه کند. در جهان امروز آیا کسی یافت می­شود که احتمال گم شدن نوشته­ی یک حدیث پیامبر(ص) چنان او را نگران کند؟

نکته دیگر رساندن کلامی هدایتگر از رسول خدا(ص) به فرد علاقه­مند است. این کار تبلیغ دین و معارف دینی به طالبان آن است که نشان از اهتمام آن بانوی دانشمند به امر تبلیغ دین است.

فاطمه(س) در این راستا پاسخگوى پرسش­هاى علمى مردم بود و از مراجعه کنندگان استقبال و آنان را تشویق به سؤال و تکرار مراجعه می­کرد. او  با بردبارى و شکیبایى خاصى، سوالات افراد را مى‏شنید و پاسخ مناسب و قابل فهم مى‏داد. اگر پرسشگر بارها یک سوال را تکرار می­کرد، هرگز ابراز خستگی نمی­کرد و مثل بار اول پاسخ می­داد. ماجراى بانویى که پرسشهاى پى در پى از حضرت نمود و از برخورد مهربانانه و صمیمانه‏ى زهراى مرضیه(س) اظهار خجالت کرد، نمونه‏اى از عمل­کرد تبلیغی حضرت است. حضرت در پاسخ سوال کننده که از حضرت به دلیل تکرار سؤال عذر خواهی می­کرد، فرمود:

 «باز هم بیا و آنچه سوال دارى بپرس؛ آیا اگر کسى را روزى اجیر کنند تا بار سنگینى را بالاى بام ببرد و در مقابل صد هزار دنیار طلا مزد بگیرد، چنین کارى براى او دشوار است»؟

 آن خانم جواب داد: خیر ای دختر رسول خدا!

 حضرت ادامه داد: «من هر پرسشى را که پاسخ مى‏دهم، بیش از آنچه بین زمین و عرش است، گوهر و لؤلؤ پاداش مى‏گیرم، پس سزاوارتر است که بر من سنگین نیاید» (مجلسی، بحارالانوار‏2/3)

بیان برترین بانوی جهان بسیار روان­شناسانه است. او علاوه بر بیان یک حقیقت، به مراجعه کننده می­فهماند که نه تنها تو به من زحمت ندادی، بلکه لطف کردی و مرا از نعمت­های فراوانی بهره­مند نمودی. به نظر شما اگر مبلغان دینی چنین رفتاری با مردم داشته باشند، چقدر پرسش­ها بیشتر خواهد شد؟ چقدر مهم است که مبلغ دین، مراجعه و پرسش مردم را لطف و عنایت به خود بداند و به مردم تفهیم کند که شما اگر از من سؤال کنید بر من منت گذاشته­اید!

نمونه دیگر:  روزى دیگر، خانمى نزد آن حضرت آمده وگفت: مادر ناتوانى دارم که بعضى از مسائل نماز را نمی­داند و می­خواهد بپرسد. او مرا نزد شما فرستاده تا سؤال کنم. آن حضرت پاسخ سؤال اول او را داد، دوباره پرسید، پاسخ شنید، بار سوم پرسید باز پاسخ شنید، تا ده سؤال مطرح کرد و پاسخ خود را دریافت کرد. او از کثرت سؤال خجالت کشید وگفت: اى دختر پیامبر اذیت شدى، آن حضرت فرمود: سؤالاتت را بیان کن - تا آنجا که فرمود-: از پدرم شنیدم که مى‏فرمود: دانشمندان شیعه در روز قیامت که محشور مى‏شوند به اندازه کثرت علوم وجدیتشان در ارشاد بندگان خداوند خلعت‏هاى کرامت بر آنان مى‏پوشانند، تا آنجا که بر بعضى از آنان میلیون‏ها خلعت نور پوشانده مى‏شود.

در پایان فرمود: یا أمةَ اللَّه إنَّ سِلْکاً مِنْ تِلکَ الْخِلَع لأفْضَلُ مِمّا طَلَعَتْ عَلَیْهِ الشَّمسُ ألف ألف مَرَّةً...؛ اى بنده‏ى خدا، رشته‏اى از آن خلعتها میلیون‏ها بار برتر است از آنچه خورشید بر آن تابیده است. (صحیفة الزهراء(س)، ترجمه‏273)

بر اساس این عظمت و عمل­کرد است که امام خمینى(قده) در واژه‏هایى درس‏آموز در باره حضرت زهرا(س) فرموده‏اند: زنى که تمام خاصه‏هاى انبیا در اوست(صحیفه نور ‏6/ ‏185)... ؛ تمام هویت انسانى در او جلوه گر است.( همان/‏194) یعنی او مانند پیامبران، هم دانایی و ارتباط با خدا داشت و هم در تبلیغ دین و هدایت بندگان خدا تمام همت خود را به کار می­بست.

امید که از زندگی آن حضرت درس بگیریم و همه در پی فراگیری علم و دانش الهی و تبلیغ و ترویج آن در میان بندگان خدا باش


این یادداشت زیر که به قلم آقای فرج الله میرعرب عضو هیئت علمی مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم به تحریر درآمده به جنبه تبلیغی حضرت اشاره دارد که از منظر فرهیختگان محترم گذشت.

منبع: قدس
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.